Till dig som har bredband via Telenors fasta fibernät

 

Övergång till öppet fibernät den 1 september 2025

Alla våra fastigheter är förberedda för bredbandsabonnemang via ett öppet fibernät. Många av fastigheterna i Kävlinge och Furulund har under några år även haft Telenors fasta fibernät. Den 31 augusti 2025 upphör Telenors avtal i de flesta av dessa fastigheter. Vi har skickat ut information med e-post till dig som bor i sådan fastighet.

Detta innebär att det kommer att ske en automatisk omkoppling till det öppna nätet klockan 23:59 natten mot den 1 september.

Du som idag har bredband via Telenors fasta nät kan även fortsättningsvis välja att vara kund hos Telenor, dock via det öppna nätet och Zmarkets beställningsportal.

Den 1 september kommer du att behöva flytta din router eller annan ansluten utrustning från Telenors uttag till Zitius uttag (som finns i vardagsrummet). För att underlätta för dig kan du läsa hur flytten ska göras i informationen nedan.

Telenor ska ha skickat ut ytterligare information till dig som är kund hos dem. Om du har frågor kring nuvarande avtal och villkor ber vi dig att kontakta Telenor direkt.

Du kan läsa mer om utbud, priser och villkor i det öppna nätet samt se länk till Zmarket här:

Bredband, TV och telefoni - KKB Fastigheter AB

 

Gör så här inför Telenors nedsläckning 

  1. Lokalisera mediaskåpet (sitter oftast i hallen).

  2. Öppna luckan och kontrollera att lamporna lyser enligt bild 1 (inringat i grönt). Om inga lampor lyser, tryck på On/Off-knappen som sitter på sidan av mediaomvandlaren (vid blå pil i bild 1).

  3. Kontrollera kablarna. Det ska sitta 2 eller 4 kablar enligt bild 1 (inringat i rött). Antalet kablar beror på om lägenheten har 1 eller 2 uttag. I bilden finns 2 kablar.
  1. Felanmälan. Om inga kablar finns eller om lamporna inte lyser, gör en felanmälan till KKB.

  2. Lokalisera ert nätverksuttag som ser ut enligt bild 2.
    Det är där ni ska koppla in er utrustning framöver. Uttaget sitter oftast i vardags-rummet, men det kan variera beroende på lägenhet.

  3. Man kopplar in nätverkskablarna på undersidan . Om inte uttag 1 fungerar, så prova uttag 2.

  4. Om det inte fungerar - gör felanmälan till KKB.

Om allt fungerat när du följt instruktionerna ovan så kan du beställa och nyttja tjänster genom Zmarket. 

Bild på Zmarkets startsida

Öppet mediaskåp med IT-utrustning

Bild 1

Bild på ett nätverksuttag på väggen

Bild 2